Kenmerken per generatie

Protestgeneratie
1940 - 1955

Babyboomgeneratie

  • Opgegroeid in een periode van wederopbouw
  • Steeds minder ontzag voor eerdere generaties en hiërarchische structuren
  • In protest om de eigen waarden en idealen na te kunnen streven
  • Verantwoordelijk voor de introductie van het traditionele poldermodel binnen organisaties
  • Minder vaak actief op de werkvloer vanwege de vergrijzing

Generatie X
1955 - 1970

Verloren generatie

  • Opgegroeid in een periode van hoge (jeugd)werkloosheid
  • Hardwerkend, zelfstandig en nuchter.
  • Verbindende generatie, kwam op voor het collectieve belang
  • De laatste generatie die niet met computers opgroeide
  • Bestuurders van de organisaties vandaag de dag

Pragmatische generatie
1970 - 1985

Patatgeneratie

  • Opgegroeid in een tijd van economische vooruitgang
  • Pragmatisch, flexibel en goed in samenwerken
  • Minder gebonden aan hun werkgever dan oudere generaties
  • Opgegroeid met de opkomst van de PC en het internet
  • Binnen organisaties gericht op versnellen van processen en het aangaan van samenwerkingen

Generatie Y
1985 - 2000

Millennials

  • Van hun ouders veel vrijheid gekregen tijdens de opvoeding
  • Vinden opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden belangrijker dan salaris
  • Werken liever ‘met’ de organisatie in plaats van ‘voor’ de organisatie
  • Druk van altijd ‘aan staan’ en een overdaad aan informatie
  • Vinden flexibel werken en vrijheid belangrijk

Generatie Z
2000 - 2015

iGeneration

  • Wifi zien zij als een basisbehoefte in het leven
  • Zijn bewust bezig met het klimaat en de wereld om zich heen
  • Werken graag voor een purpose gedreven en duurzame organisatie
  • Zijn opgegroeid met de smartphone en daardoor altijd ‘online’
  • Corona heeft extra veel impact op hun (sociale) leven

Whitepaper

Gratis whitepaper Generatiemanagement