Kenmerken per generatie

Protestgeneratie
1940 - 1955

Babyboomgeneratie

  • Hebben veel behoefte aan een vast contract en inkomenszekerheid in hun laatste arbeidsjaren.
  • Zijn gewend aan een traditionele beloning via functie- en salarisschalen.
  • Voorkeur voor schriftelijke en 1-op-1 communicatie
  • Hebben vaak een goede klik met medewerkers uit generatie Y.

Generatie X
1955 - 1970

Verloren generatie

  • Vinden salaris belangrijk en verwachten een inkomen dat past bij hun ‘senioriteit’.
  • Willen vaak nog een laatste stap maken in hun carriers.
  • Voorkeur voor e-mail en persoonlijke communicatie.
  • Hardwerkend, zelfstandig en nuchter.

Pragmatische generatie
1970 - 1985

Patatgeneratie

  • Hebben behoefte aan een goede work/life-balance.
  • Willen graag flexibel werken en zien resultaatgerichte beloningen als vanzelfsprekend.
  • Voorkeur voor communicatie via telefoon en e-mail.
  • Binnen organisaties gericht op versnellen van processen en aangaan van samenwerkingen.

Generatie Y
1985 - 2000

Millennials

  • Vinden opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden belangrijker dan salaris.
  • Worden getypeerd dat zij ‘met’ een organisatie werken in plaats van ‘voor’ een organisatie.
  • Veel gebruik social media en texting.
  • Vinden flexibel werken en vrijheid belangrijk.

Generatie Z
2000 - 2015

iGeneration

  • Vinden immateriële beloning erg belangrijk.
  • Hechten veel waarde aan flexibele werktijden en willen eigen invulling geven aan projecten.
  • Zijn opgegroeid met een smartphone en daardoor altijd ‘online’.
  • Leven speelt zich voornamelijk af op social media.