Kenmerken per generatie

Een generatie is een groep mensen die in dezelfde periode van 15 jaar is opgegroeid. Zij hebben gemeenschappelijke eigenschappen die individuele eigenschappen kunnen domineren. Op het moment van geboorte staat 50% van iemand zijn individuele eigenschappen vast. De overige 50% wordt voornamelijk gevormd in de periode tussen iemand zijn 15e en 25e levensjaar. Hierbij hebben overige personen (peer group) juist in deze periode grote invloed op de persoonlijkheidseigenschappen die gevormd worden en de manier waarop wij betekenis geven aan de wereld om ons heen. Opgroeien in een bepaalde tijdsperiode heeft dus een grote invloed op de persoonlijkheid die uiteindelijk wordt gevormd.

Protestgeneratie
1940 - 1955

Babyboomgeneratie

  • Opgegroeid in een periode van wederopbouw
  • Steeds minder ontzag voor eerdere generaties en hiërarchische structuren
  • In protest om de eigen waarden en idealen na te kunnen streven
  • Verantwoordelijk voor de introductie van het traditionele poldermodel binnen organisaties
  • Minder vaak actief op de werkvloer vanwege de vergrijzing

Generatie X
1955 - 1970

Verloren generatie

  • Opgegroeid in een periode van hoge (jeugd)werkloosheid
  • Hardwerkend, zelfstandig en nuchter.
  • Verbindende generatie, kwam op voor het collectieve belang
  • De laatste generatie die niet met computers opgroeide
  • Bestuurders van de organisaties vandaag de dag

Pragmatische generatie
1970 - 1985

Patatgeneratie

  • Opgegroeid in een tijd van economische vooruitgang
  • Pragmatisch, flexibel en goed in samenwerken
  • Minder gebonden aan hun werkgever dan oudere generaties
  • Opgegroeid met de opkomst van de PC en het internet
  • Binnen organisaties gericht op versnellen van processen en het aangaan van samenwerkingen

Generatie Y
1985 - 2000

Millennials

  • Van hun ouders veel vrijheid gekregen tijdens de opvoeding
  • Vinden opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden belangrijker dan salaris
  • Werken liever ‘met’ de organisatie in plaats van ‘voor’ de organisatie
  • Druk van altijd ‘aan staan’ en een overdaad aan informatie
  • Vinden flexibel werken en vrijheid belangrijk

Generatie Z
2000 - 2015

iGeneration

  • Wifi zien zij als een basisbehoefte in het leven
  • Zijn bewust bezig met het klimaat en de wereld om zich heen
  • Werken graag voor een purpose gedreven en duurzame organisatie
  • Zijn opgegroeid met de smartphone en daardoor altijd ‘online’
  • Corona heeft extra veel impact gehad op hun (sociale) leven

Whitepaper

Gratis whitepaper Generatiemanagement